OOOOOOH, vandaar.

Heel, hééééééééééél soms schiet er weleens zo’n gedachte op school door m’n hoofd, zo eentje van: ‘Oh, zit dat zo?! Heb ik tóch nog wat aan school!’ Zo’n weetje dat opeens alles in het leven verklaart. Ik weet nog dat ik me echt herboren voelde toen ik op school bij natuurkunde ontdekte hoe een bel werkt (iets met een stroomschakeling en een gesloten stroomkring). En dat soort gedachten, die suggereren dat school op een of andere manier leuk kan zijn, spoken zo nu en dan nog steeds door m’n hoofd. Ik heb mijn grootste ‘ontdekkingen’ voor jullie hieronder op een rijtje gezet! :

 

  1. Big Bazar

Dit is een van mijn nieuwste ontdekkingen. Gisteren ontdekt, om precies te zijn. Bazar betekent in het Frans: Rommel. Met Big Bazar bedoelen ze dus eigenlijk: Grote Rommel. Precies waar ze ook om bekend staan! Een winkel vol met rommel. Vreemd genoeg kom ik toch altijd weer met iets naar buiten als ik daar langs ben geweest.

 

  1. Xenos

Helaas kon ik dit geheim pas in klas 2 ontrafelen, toen ik Grieks kreeg. Xenos betekent in het grieks: Vreemdeling. Deze naam verwijst naar het feit dat alle producten uit zoveel verschillende landen komen.

 3. Pepernoten

 Dit was misschien wel mijn grootste ontdekking ooit. De waarheid achter de pepernoot. Aangezien ik gek was/ben op alles wat met eten te maken heeft, was het ook voor mij een groot festijn wanneer het weer sinterklaas was. Maar elk jaar weer, kwam die ene vraag in me op, die vraag die me al jaren bezighield. Waarom zit er geen peper in pepernoten? (Dit was trouwens nog in het eerste stadium van mijn verwarrende pepernootontdekking) Nou, ik kwam er al gauw achter dat het niet heel vreemd is dat er geen peper inzit (het gaat hier om de desbetreffende rode chilipeper), maar al snel kwam ik er wél achter dat je met ‘peper’ ook een ander soort ingrediënt kon bedoelen. Dat kruidige spul. Dat spul dat ik altijd niet over mijn gebakken ei strooide, omdat ik dat ranzig vond. Dat kon er natuurlijk wél inzitten, maar dat zag je alleen niet. AHAAA. Ik was helemaal tevreden, daar kwam ik dan mooi maar effe weer achter. Tot we op school pepernoten gingen bakken. Ik voelde me echt hé-le-maal cool, want IK wist wat er in zat. Nou, niet dus. Zat er helemaal geen peper in. Ik kon wel janken. Ik besloot het aan mevrouw van den Hoek te vragen (ook wel gedefinieerd als: Juffrouw , indertijd.) Deze ‘juffrouw’, pepernootexpert als zij was, vertelde mij dat er eerst wel peper in een pepernoot had gezeten, maar dat dit uiteindelijk te duur werd. Wat een krenten zijn wij, Nederlanders, toch weer. Een beetje de pepernoot zitten te veranderen, blijf eens een keer van onze tradities af zeg. *UghUgh* Pietendiscussie *Ugh*.

 

Geef een reactie

